Rozmowa o domowych finansach z dziećmi, polskie tabu?

Natknęłam się dzisiaj na artykuł na www.forbes.pl Jennifer Ryan Woods pt. „11 finansowych pojęć, które należy nauczyć dzieci”. Artykuł ciekawy, dla mnie finansisty oczywisty, ale czy dla polskiej tradycyjnej rodziny również?

W naszym kraju wydaje się, że pieniądze są tematem tabu. Wystarczy sobie przypomnieć jak są odbierane przez społeczeństwo oświadczenia majątkowe posłów, czy radnych. W pracy o pieniądzach (zarobkach) też za wiele się nie mówi. Albo nie wolno, tajemnica, albo sami nie chcemy tego tematu poruszać. Pytanie w takim razie czy o pieniądzach rozmawia się w polskich domach? Wydawać by się mogło, że między partnerami takie rozmowy odbywać się powinny i to dosyć często. Jak próbuję sobie przypomnieć jakąkolwiek rozmowę ze znajomymi, dalszą rodziną z mojego życia (wcale nie takiego krótkiego) to nic mi nie przychodzi do głowy. Jedyna rozmowa, jakieś 20 lat temu (jeśli mogę rozmową nazwać tą wymianę zdań) to pytanie mojego wujka, do mojego męża a ile Ty zarabiasz…. Konkretnej odpowiedzi oczywiście nie było…

Nieraz słyszy się, że żona, albo mąż zajmują się w domu rachunkami. Nie kojarzę jednak informacji, że oboje się tym zajmują… Oczywiście moje doświadczenia nie są na pewno takie same jak innych czytelników tego krótkiego tekstu.

Ciekawe jak to jest w polskich domach? Czy przyjęłyby się u nas wskazówki, o których mówi autorka artykułu na forbes’ie? Proponuje ona zacząć edukację ekonomiczną dziecka już od 4 roku życia, od próby nauczenia dziecka co to są oszczędności. U nas uważa się, że w tym wieku nie każde dziecko powinno pójść do przedszkola, niektórych nawet nie uczy się jeszcze czytać.

W wieku 8 lat autorka proponuje, żeby dziecko już dowiedziało się co to budżet, po co są pożyczki, w wyniku których świadomie powstaje dług, czy też odsetki. U nas nie uczy się nawet sporo starszych dzieci o takich tematach. Nie chcę nikogo obrazić, ale boję się że wielu dorosłych nie do końca rozumie te pojęcia. 10-latek powinien, wdg autorki, wiedzieć czym jest karta kredytowa. Pamiętacie, jak w Polsce pojawiły się karty kredytowe, rozsyłane nawet przez banki do domów, wielu ludzi nie rozumiało, że to nie jest darowizna, że pieniądze będące limitem na karcie trzeba kiedyś oddać.

Nieco później proponuje zaznajomić swoją pociechę z pojęciem podatków a nawet inwestycji i akcji.

14-15 latek powinien rozumieć pojęcie konta emerytalnego i zdolności kredytowej.

Naprawdę podoba mi się pomysł z taką edukacją dziecka. Na pewno ułatwiłoby to młodym ludziom start w dorosłe życie i ochroniło choć częściowo przed pochopnymi decyzjami.Nie wiem, czy zaczęłabym tak wcześnie, ale w sumie dlaczego nie spróbować? Jak się nie uda zawsze przecież można spróbować ponownie.

Może jeszcze jakieś inne pojęcia bym do tej edukacji dołączyła, choćby: wynagrodzenie za pracę, rodzaje umów, ubezpieczenia.

W edukacji dzieci trochę zaczyna się zmieniać, pojawiły się programy współfinansowane przez NBP czy CEO. Coś zaczyna się dziać w temacie, ale jak widać droga jeszcze bardzo daleka.

Żałuję, że jak ja wychowywałam dziecko, nie mogłam korzystać z mądrych podpowiedzi. Dostęp do wiedzy nie był taki łatwy jak dzisiaj. Nie bardzo było wiadomo nawet czego szukać….

Dzisiaj oczywiście jest łatwiej, może pare wskazówek pani Jennifer uda Wam się w swoim życiu wykorzystać, zaszczepić w Waszych mniejszych pociechach.

Poniżej link do artykułu, o którym pisałam.

http://kariera.forbes.pl/finansowe-pojecia-ktore-dzieci-powinny-znac,artykuly,196995,1,1.html

Czy macie podobne doświadczenia w tym temacie?

4 Comments Add yours

  1. babownia pisze:

    Ja też żałuję, że nie miałam należytej edukacji o finansach i nie potrafiłam przekazać tego moim dzieciom. Sama się gubię w tym świecie, bo nie przywiązuję wielkiej wagi do pieniędzy. Ale wiem, że w sytuacji krytycznej ratują zdrowie i życie.

    Lubię to

  2. Pieniądze trudny temat. Ale i takie trzeba w życiu ogarnąć. Teoria to jedno, a wdrożenie w życie to zupełnie inna bajka.

    Lubię to

Skomentuj

