Lato, perfumy i czekolada

Jak obiecałam, czas na kolejny wakacyjny tekst. Będzie to kontynuacja tematu związanego z przewożeniem różnych rzeczy przez granice państwa.W poprzednim tekście parę słów napisałam o używkach, nie koniecznie dobrze to zabrzmi, ale chyba to najczęściej przewożony towar. Różnice w stawkach podatku akcyzowego, czy też po prostu smakołyki regionalne zachęcają nas do zakupów.

Perfumy i limit wydatków na prezenty

Dzisiaj nieco z innej strony. Choć może zacznijmy od tematu jeszcze trochę alkoholowego, a mianowicie perfum :).  Na lotniskach znajdziemy strefy bezcłowe i możemy tam kupić tańsze perfumy.  Zawsze myślałam, że skoro tam sobie kupię to mogę przywieść do kraju ile będę chcieć. A jest inaczej, bo mamy przepis w ustawy celnej, że wwieź można tylko na własne potrzeby. Ustalono limit na przywóz z państw poza UE na towary inne niż alkohol i tytoń, o których pisałam wcześniej tutaj Lato, wino i cygara. I co ciekawe limit nie jest jeden tylko są dwa. Jeden dotyczy sytuacji gdy przekraczamy granicę samochodem (lądowo) i wynosi na wszelkie zakupy 300 euro, a gdy przekraczamy granicę powietrzną lub morską limit jest wyższy i wynosi 430 euro. Stąd takie powodzenie sklepów bezcłowych. Do tych limitów nie wlicza się alkohol i tytoń. Wlicza się jednak wszystkie przywiezione przedmioty nie będące bagażem podręcznym niezbędnym dla potrzeb podróżnego. Wszystko jednak co kupimy powyżej wymienionej wartości trzeba będzie oclić. Przydatne mogą się okazać paragony, łatwiej będzie nam w razie potrzeby udowodnić cenę kupionej rzeczy. Nie przesadzajmy więc z prezentami dla rodziny czy też zakupami dla siebie. Kurtki skórzane z Turcji, biżuteria czy elektronika trochę kosztują. Turcja jest też ciekawa z innego przepisu, obowiązuje u nich zakaz wwozu perfum powyżej 5 flakoników (każdy nie większy niż 120 ml). Jeśli chcielibyście mieć na każdy dzień tygodnia inny zapach to robi się to niebezpieczne 🙂

Inne ciekawostki z Turcji

I jeszcze ciekawostki graniczne  o Turcji, jadąc do nich nie można wwieść więcej niż 1 kg czekolady i 1 kg innych słodyczy. Limitowane tez są kawa (1,5 kg) czy herbata (500 g). Można za to przywieść 1 lornetkę i … jeden instrument muzyczny jednego rodzaju, ale nie więcej niż trzy.

Moja historia z arbuzem

Wiele lat temu byłam w Grecji po raz pierwszy. Odwiedziliśmy Leptokarię na Riwierze Olimpijskiej. Wracając już do kraju autobusem, wpadliśmy na super pomysł przywiezienia do domu wielkiego arbuza. Ważył grubo ponad 10 kg a może i 15 kg. Dotarł do Krakowa w bagażniku autobusu nie naruszony. Do dzisiaj pamiętam jak go kroiliśmy i całą rodziną zajadaliśmy się tym słodkim, soczystym owocem. Arbuz nie był wtedy jeszcze u nas łatwy do kupienia. Nie tak jak teraz. Fajne wspomnienie. Przez te lata nawet przez myśl mi nie przeszło, że mogliśmy zrobić coś nielegalnego. Do czasu… kiedy w ubiegłym tygodniu przygotowywałam pierwszą część tekstu o wyjazdach. Wyobraźcie sobie, że dzisiaj mamy przepis, który w ramach Unii Europejskiej pozwala przywieść 5 kg świeżych owoców…. Wtedy Polska nawet w Unii jeszcze nie była… Ale może nie było jeszcze tego przepisu. Problemy z ptasimi grypami itp. są całkiem nowe….Nie jest to przepis celny, lecz przepis, który nakazuje nam większe ilości przedstawić granicznej kontroli fitosanitarnej. A chyba nikt z nas wracając z wakacji nie chce mieć dodatkowych kłopotów.

Inne kontrole graniczne

Oprócz owoców limitowane są również warzywa – też 5 kg, choć są też warzywa wyłączone w ogóle z przywozu. Jeszcze większe zaskoczenie gdy na liście zobaczyłam ograniczenie dla roślin ciętych (50 sztuk). Gdybyście chcieli przywieść sobie zimą choinkę świąteczną (bez korzeni) to wolno tylko jedną….

Ograniczenia dotyczące żywności

Ograniczenia dotyczą też żywności. Mamy maluchów zainteresuje pewno, że mleka dla niemowląt wolno przewieść tylko do 2 kg.                                                                                Zamiłowani wędkarze powinni wiedzieć, że … i tu cytat ze strony MF, bo trochę to zagmatwane: „W odniesieniu do produktów rybołówstwa dopuszczę się przywóz wypatroszonych świeżych lub obrobionych produktów do 20 kg lub odpowiadających wadze jednej ryby, w zależności od tego, która z tych wartości jest wyższa”. Jeśli dobrze zrozumiałam, gdy złowicie wielki okaz to będziecie mogli go przywieść bez kłopotów nawet jeśli będzie cięższy niż 20 kg, czego każdemu wędkarzowi życzę 🙂   I ciekawe ostatnie zdanie, wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego (czyli również mleko) powyżej ograniczeń należy…. oddać do zniszczenia gdy się wjedzie na teren UE…

… lekarstw i różańców

Z ciekawostek granicznych warto jeszcze wspomnieć, że nie możemy przewozić lekarstw w dowolnej ilości przez granicę państw. Otóż bez zezwolenia Ministra Zdrowia można przywieść wyłącznie 5 najmniejszych opakowań lekarstw. Są też kraje gdzie wwożąc niektóre leki zażywane na co dzień musimy mieć odpowiednie dokumenty. Lekarstwo może być uznane za… narkotyk, a wwożenie ich jest w wielu krajach całkowicie zakazane. W Azji, czy Afryce w niektórych krajach może być zakaz wwożenia symboli innych religii niż ta która w państwie do którego chcemy wjechać jest powszechna.Nie będę tu pisać o przewożeniu rzeczy, które są przestępstwem, jak choćby zabytków, dzieł sztuki, biżuterii z kości słoniowej, torebek z krokodyla, roślin czy zwierząt (bądź z nich produktów) zagrożonych wyginięciem. Pamiętajcie, że w tej grupie mieszczą się również muszle i koralowce!

Podsumowanie

Turcja jest dobrym przykładem, że nawet kraj europejski może mieć bardzo różne przepisy od naszych. Na świecie różnice te mogą być jeszcze większe. Dlatego zawsze sprawdzajmy jak dany kraj ułożył swoje przepisy. Im większe różnice kulturowe tym większa szansa, że nie będziemy nawet w stanie wymyśleć na co mogą być nałożone ograniczenia. W tym tekście chciałam zwrócić Waszą uwagę na rodzaje istniejących przepisów. Nie są wszystkie tutaj wymienione, tekst nie zawiera też wszystkich szczegółów związanych z wymienionym przepisem. Dlatego przed wyjazdem sprawdźcie jakie przepisy obowiązują w danym miejscu i czasie.

Może wiecie jeszcze o czymś o czym nie wspomniałam, albo chcielibyście żebym o czymś innym napisała. Bardzo proszę o Twój komentarz, nie ważne pozytywny czy negatywny. Warto wiedzieć, że gdy się coś pisze to kogoś to zaciekawi.

Dla zainteresowanych link do pierwszej części: Lato, wino i cygara

 

36 Comments Add yours

  1. Katarzyna Solanin pisze:

    Dla mnie zawsze kluczowe są przepisy dotyczące przewożenia lekarstw. Dobrze wiedzieć, że pomimo przynależenia do UE przepisy mogą się różnić

    Polubione przez 1 osoba

  2. Matka Puchatka pisze:

    Świetny tekst. Wiedza w pigułce.
    Byłam już kilka razy w Turcji i szczerze mówiąc, nigdy nie zastanawiałam się nad tymi instrumentami muzycznymi 😉

    Polubione przez 1 osoba

    1. Zaskoczyli mnie bardzo swoimi zupełnie innymi przepisami od reszty Europy.

      Polubienie

  3. Elwira pisze:

    Pamiętam, że kilka lat temu gdy leciałam do USA, a w bagażu podręcznym miałam kupione dzień wcześniej perfumy, to panowie z lotniska chcieli mi je wyrzucić, ale kiedy powiedziałam, że to moje ulubione, wtedy się zlitowali i mogłam je zostawić 🙂 Warto znać limity obowiązujące w różnych miejscach, bo wtedy może nam to oszczędzić średnio przyjemnych sytuacji 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Dokładnie, lepiej wiedzieć co wolno czego nie, żeby sobie nie fundować takich sytuacji. Skończyć mogą się różnie.

      Polubienie

  4. Jacek eM pisze:

    Ooo, w Turcji byłem już kilka razy, ale chyba nigdy niczego nie przemycałem, bo jakoś wszelkie kontrole przechodziłem bez problemu. Nawet pomimo tego, że w walizce leżało chyba z 10 pasków skórzanych 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. I może niech tak zostanie 😉

      Polubienie

  5. Mateusz pisze:

    ciekawe tylko czy w związku z ostatnimi wydarzeniami dalej będzie można uprawiać „przemytniczy proceder” 😀

    Polubione przez 1 osoba

    1. Mam nadzieję, że doświadczenie Jacka EM z Turcją jest dobrym prognostykiem 🙂

      Polubienie

  6. babownia pisze:

    Niewiarygodne! Z tym arbuzem szczególnie 😀 u nas zawsze arbuzy były obowiązkowe, bo dużo słodsze, niż to co można kupić w kraju, a mój mąż to arbuzojad! Ula druga ciekawa informacja to ta związana z kwotą, której nie moge przekroczyć, bo ja lubie przywozić te prezenciki 😀

    Polubione przez 1 osoba

    1. Przypuszczam, że mało kto wie w ogóle, ze jest jakaś kwota graniczna. I często nikt tego nie sprawdza. Ale… można mieć kiedyś pecha.
      Mój mężczyzna też bardzo lubi arbuzy. Niedawno zrobił surówkę do obiadu właśnie z arbuzem…. Niestety kupionym w Polsce.

      Polubienie

  7. Jaga pisze:

    Nieświadomość prawa szkodzi…Kiedyś wracając z „ciepłych krajów” zgarnęłam cały wór muszli i dopiero na lotnisku kiedy nasze bagaże pojechały na odprawę okazało się że nie wolno- przeżyłam półtorej godziny grozy…

    Polubione przez 1 osoba

    1. Szkoda sobie psuć wspomnienia ze wspaniałego na pewno wyjazdu 🙂

      Polubienie

  8. Arbuz mnie zaszokował 😀 Też mamy podobną rodzinną historię wielkiego arbuza przywiezionego z ówczesnej Jugosławii! Ale na pewno zapamiętam informacje najpraktyczniejszą – za jaką kwotę można wywieźć prezenty. No i że nie mogę wwieść do Turcji 4 gitar…

    Polubione przez 1 osoba

    1. Arbuz dobra rzecz, szczególnie ten prosto „z pola”, Zupełnie nie rozumie po co im te przepisy o gitarach 😉 Może to jakieś dobro narodowe?

      Polubienie

  9. Sylwia W. pisze:

    Przyznam, że o wielu ograniczeniach nie wiedziałam. Zwłaszcza o tych związanych z limitem kwotowym. I nie tylko. Warto wiedzieć co można mieć ze sobą, tak na wypadek kontroli. Niefajnie byłoby musieć zakupione rzeczy zostawić na lotnisku.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Zdecydowanie niefajnie 🙂

      Polubienie

  10. Zaskoczyly mnie te wsztstkie ograniczenia. owszem – spodziewałam sie wielu, ale nie tego typu. Teraz juz wiem dlaczego z dusza na ramieniu lecac z Polski di Holandii taszcze ze soba w bagazu podrecznym kielbache itd. Kiedys naprawde mi ja zabiora 😃

    Polubione przez 1 osoba

    1. A byłoby żal, żeby wyrzucili. Ciekawe czy pozwoliliby zjeść….

      Polubienie

  11. jogosfera pisze:

    Szczerze mowiac nie zauwazyłam zeby w strefach bezcłowych były tańsze perfumy :/ kiedyś tak było, ale lata temu…

    Polubione przez 1 osoba

    1. Myślę, że tańsze mogą być poza strefą UE. Bo tu u nas brak ceł więc różnicy nie będzie za dużej.

      Polubienie

  12. Siostra która zawsze przylatuje z Londynu na wakacje opowiadała mi o problemach z przewozem perfum lub czegokolwiek płynnego. Nie wygląda to za ciekawie i wcale podobno nie są takie tanie w strefach bezcłowych.

    Polubione przez 1 osoba

    1. No tak, mamy jeszcze zupełnie inne okoliczności, nie napisałam o terroryzmie i z tym związanymi kłopotami….

      Polubienie

  13. Bardzo ciekawy tekst. Pojęcia o wielu rzeczach nie miałam, a jednak za granicę samochodem od czasu do czasu jeżdżę. Teraz widzę, że wszystko trzeba sprawdzać, bo nieświadomie można sobie kłopotów narobić 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Dopóki nie sprawdzają to zapominamy o ograniczeniach. Jeśli kiedyś zaczną to wtedy można się nabawić kłopotów.

      Polubienie

  14. Bardzo ciekawy wpis, nie miałam pojęcia o tych limitach! Nie zdarzyło mi się jeszcze co prawda zaszaleć z zakupami za granicą, żeby przekroczyć takie kwoty, ale dobrze mieć świadomość ich istnienia 😉

    Polubione przez 1 osoba

    1. Nigdy nie wiadomo kiedy najdzie nas ochota na szaleństwo 🙂

      Polubienie

  15. Magda pisze:

    Fajny wakacyjny tekst:) Uwielbiam takie ciekawostki:)

    Polubione przez 1 osoba

  16. To na dwa flakony wody perfumowanej od Chanel może nie starczyć tego limitu… Trzeba szybko jedne odpakować 😛

    Polubione przez 1 osoba

    1. Dokładnie, trzeba sobie radzić 🙂

      Polubienie

  17. My Home Rules pisze:

    Bardzo ciekawe te przepisy. Człowiek często sobie nie zdaje sprawy z tych ograniczeń i może po prostu mieć kłopoty. Mój mąż jest zapalonym wędkarzem i co roku jeździ na ryby do Szwecji. Wraz z kolegami nie wwozi świeżych ryb do Polski, jedynie zawekowane, ciekawe jaki jest na to przepis. Na razie nie mieli problemów.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

