Grecka wyprawa w góry

Zapraszam na drugą część relacji z mojego wyjazdu do Grecji. Tym razem chciałam Was zaprosić w greckie góry. Myślę, że tak mogę powiedzieć o obu miejscach, które odwiedziłam i które chcę Wam pokazać.

Jedna z wycieczek zabrała nas na Olimp. Masyw górski górujący nad Riwierą Olimpijską.

Nei Pori Prostoofinsanch

 

Uważa się, że Olimp to pojedyncza góra. To nie prawda. Jest to bowiem cały długi masyw górski i nie ma żadnego szczytu o tej nazwie. Najwyższy szczyt masywu to Mitikas – 2918 metrów. To co dla mnie nienormalne to sytuacja, że w góry wybrałam się autokarem, a nie po prostu na piechotę, czy co najwyżej z pomocą jakiejś kolejki górskiej czy wyciągu krzesełkowego. Co ciekawe Grecy nie wychodzą na tą górę, jakoś nie mają tego w tradycji. Uważają ją za „górę” bogów i najwyraźniej nie chcą zakłócać im spokoju. Turystom to się już zdarza, po wyjeździe do schroniska (na 1100 metrach) jest jeszcze 5 godzin drogi piechotą w jedną stronę na najwyższy ze szczytów.

Chętnie bym tak zrobiła, ale nie tym razem, nie mieliśmy na to czasu. Poszliśmy na łatwiznę. Autokar przywiózł nas do malowniczego miasteczka Litochoro, a potem zrobiliśmy mały spacer (2,5 km) wąwozem rzeki Enipeas. Musiałam uwierzyć przewodniczce na słowo – rzeki nigdzie widać nie było. Sami zobaczcie na zdjęciu…. wszędzie trawa…. Tylko niewielkie źródełko znaleźliśmy na końcu wąwozu.

Litochoro Prostoofinansach

wąwóz Enipeas Prostoofinsach

Niestety nie dopisała nam też trochę pogoda, brakowało przejrzystości powietrza, nie pochwalę się więc w tym miejscu widokiem ze schroniska na riwierę.

Przy drugiej wyciecze nie mieliśmy już żadnych problemów z pogodą, chyba że za takie uznać nadmiar słońca… Wybraliśmy się w górzyste rejony Grecji. Do miejsc, które z Grecją się kojarzą pewno wielu osobom, czyli do Meteorów.

Wycieczka do Meteorów, tradycyjnie zaczyna się od odwiedzenia pracowni ikon, my odwiedziliśmy pracownię Dimitrisa Zervopoulosa. Wysiadając z autokaru mogliśmy już zobaczyć namiastkę tego co mieliśmy zobaczyć.

Meteory1 prostoofinsanch.jpg

Grecki wyraz Meteory można przetłumaczyć jako klasztory zawieszone w niebie. Zakonnicy wybudowali ich tam 24, do dzisiaj przetrwało 6. Nie umie sobie wyobrazić jak je budowali, skoro do większości skał dojście było zupełnie niedostępne.

meteory 3 prostoofinsanch

Meteory2 prostoofinsanch.jpg

Jeden z monastyrów nazywany Wielkim Meteorem odwiedziliśmy, wychodząc po setkach schodów.

meteory prostoofinsnach WM

Warto było się pomęczyć dla kolejnych przepięknych widoków. Pamiętacie Bonda w filmie „Tylko dla Twoich oczu”, jak Roger Moore wspina się po pionowej skale jednego z monastyrów? Zobaczcie zdjęcie, to karkołomny wyczyn…. Ale widok niesamowity.

MEteory prostoofinsanch WM

Byłam w Meteorach 18 lat temu, podczas wcześniejszego pobytu w Grecji, musiałam je odwiedzić raz jeszcze. Tak ogromne robią wrażenie. Wtedy, wieki temu, miałam problemy żołądkowe. Zakonnicy poczęstowali mnie Metaxą, od tej pory bardzo lubię ten grecki alkohol.

Grecja to jednak przede wszystkim morze. Mnie urzekło też wieczorem, przy pięknym zachodzie słońca. Spokojne fale, cisza na plaży. Niebo pełne gwiazd, prawie pusto…..

Nei Pori zachod Prostoofinansach

Grecja to nie tylko wspaniałe wakacje, ale jak wszędzie również pieniądze.

Każda wycieczka sporo kosztuje. Ateny o których pisałam ostatnio dla dorosłego to było aż 65 euro ( w tym bilet do Akropolu 20 euro). Olimp i Meteory kosztują sporo taniej. Warto jednak nie kupować wycieczek w ślepo, w swoim biurze podróży. Warto porównać ceny, albo/i się targować. My się troszkę za późno za to zabraliśmy, ale na taniej wycieczce na Olimp zaoszczędziliśmy po 5 euro od osoby. A jestem pewna że niczego nie straciliśmy. Też mieliśmy polskiego przewodnika, też wzięliśmy z naszego hotelu prowiant na drogę. Mieliśmy nawet pomysł, żeby wycieczek nie kupować tylko wynająć samochód na 2 dni na parę osób i samemu pojechać na wycieczki. Nasza pilotka nas jednak skutecznie odstraszyła, ponoć to prawie niewykonalne i takie drogie. Kolejnym razem wynajmem samochodu zajmiemy się jeszcze w Polsce i to ze sporym wyprzedzeniem.

 

Mam nadzieję, że udało mi się choć trochę zachęcić do wyjazdu do Grecji. Meteory trzeba zobaczyć, a jeśli lubicie górskie wędrówki warto wejść na Mitikas.

Napiszcie proszę czy Wam się podobała moja relacja. Czy zachęciłam do odwiedzenia tego pięknego, aczkolwiek biednego kraju. Każdy komentarz dla blogera jest bardzo ważny. Dodaje skrzydeł do dalszego pisania.

Zdjęcia Janusz Różycki

Pierwszą część relacji z Grecji znajdziecie tutaj Relacja z wyjazdu do Grecji

 

 

30 Comments Add yours

  1. Pieknie, wspaniale i na pewno niezapomniane wrazenia 🙂 Bedziesz Ula jeszcze cos o cenach w Grecji pisac ? Z przyjemnoscią bym przyjęła trochę wiedzy na ten temat 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Kusi mnie żeby napisać jeszcze jeden tekst o takiej zwykłej Grecji. O ludziach i przyrodzie 🙂 ceny też do niego pasują.

      Polubienie

  2. babownia pisze:

    Ula te meteory … Mam ogromną słabość do monastyrów i jakoś nigdy nie myślałam o Grecji w tych kategoriach … Że tam można zobaczyć monastyry. Cudowne i takie … nieziemskie. Napisz ten tekst o ludziach i przyrodzie i „zepnij” te posty w jedną całość, może podlinkuj?Bo bardzo podoba mi sie taki poradnik o Grecji. Ściskam Ula ❤

    Polubione przez 1 osoba

    1. O tak monastyry mają swój unikalny klimat.
      Trzecia część greckiej serii już mi się układa w głowie. Pojawi się w tym tygodniu 🙂

      Polubienie

  3. Byłam dokładnie w tych samych miejscach 10 lat temu i znów mi się zatęskniło za tymi widokami. Greckie wybrzeże kontynentalne jest mocno niedoceniane przez plażowiczów, a ja wspominam je cudownie. A Meteory nadal uważam, za jedne z najpiękniejszych miejsc w Europie, te widoki z klasztorów, skały gdzieś wynurzające się nagle. Piękne zdjęcia – chętnie powróciłabym tam jak najprędzej.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Ja Grecje odwiedziłam po raz kolejny po 18 latach i chętnie wróciłabym tam jeszcze kiedyś. Może Santorini, może jakaś inna wyspa. Ale i wtedy pewno Meteory bym chętnie zobaczyła. Ich magia przyciąga.

      Polubienie

  4. Ale bym chciał zobaczyć Meteory! Na razie byłem tylko na Kefalonii, cudowne miejsce, gdzie Grecja mnie kompletnie zauroczyła 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Nie słyszałam nigdy o Kefalonii, musiałam więc sprawdzić. Przepiękna wyspa 😉 A Meteory zobaczyć trzeba 🙂

      Polubienie

  5. aRTofFoto pisze:

    fajna galeria zdjęć.ciekawe miejsca

    Polubione przez 1 osoba

    1. Ciężko było wybrać takie zdjęcia, która choć trochę oddają atmosferę tych magicznych miejsc.

      Polubienie

  6. Ciekawe sprawozdanie i bardzo pomocne. Brakuje mi Grecji w moich wojażach i ostatnio bardzo to odczuwam. Mam nadzieję, że będzie mi dane tam pojechać. Oby prędzej niż później 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Oby prędzej 🙂 Na Grecje warto poczekać, ale jeśli można szybciej to trzeba korzystać.

      Polubienie

  7. Kasia pisze:

    Przepięknie tam jest! Może w przyszłym roku, mam nadzieję, że moja córeczka będzie już gotowa na taką wyprawę.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Znajomi byli w Grecji autokarem z rocznym dzieckiem… Wszystko jest możliwe.
      Ja wieki temu z rocznym dzieckiem byłam pod namiotem nad jeziorem Hańczą…. kilka dni.

      Polubienie

  8. Małgorzata B pisze:

    Wygląda na to, że bawiliśmy w tych samych rejonach 😀 Meteory są cudowne, żadne zdjęcie, które zrobiłam lub widziałam nie oddaje piękna i majestatu tego miejsca. Po prostu trzeba zobaczyć.

    Ja z rodziną wypożyczyliśmy auto i jechaliśmy tam, jak i na Olimp na własną rękę. Nie mieliśmy żadnych problemów z wynajęciem auta. Wszystko załatwili za nas w recepcji hotelu a cenowo wyszło chyba trochę taniej. Nam jednak nie o cenę chodziło a o niezależność. Nie cierpię zwiedzania z wycieczką 🙂

    Pozdrawiam

    Polubione przez 1 osoba

    1. Zgadzam się, że żadne zdjęcie nie odda piękna Meteorów, to trzeba zobaczyć.
      A z wynajęciem samochodu miałam wrażenia że pilotka nas… zbyła. Nie chciało jej się, albo nie miała pomysłu jak to załatwić. Szkoda, zawsze to jakaś nauczka na przyszłość.

      Polubienie

  9. Przede wszystkim piękne zdjęcia! Miło się oglądało 🙂 Grecja jest w ogóle bajkowa i pod względem krajobrazów – przepiękna!
    A to ciekawe, że Olimp to cały masyw górski, a nie pojedynczy szczyt. Do tej pory romantycznie wierzyłam, że jest inaczej 🙂 Wycieczka na pewno niezapomniana! Pozdrawiam 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Dziękuję za dobre słowo 🙂

      Polubienie

  10. yakie fayne pisze:

    tam jest przepięknie, od dawna marzą nam się wakacje do Grecji 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Spełnienia marzeń 🙂

      Polubienie

  11. Byłam w Grecji, dwa razy. Urzekający kraj 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Zdecydowanie się zgadzam.

      Polubienie

  12. agnieszka pisze:

    Marzę o zdobyciu Olimpu, w ogóle dłuższej wyprawie po Grecji, która fascynuje mnie od podstawówki:)

    Polubione przez 1 osoba

    1. Marzenia się spełniają. Oby jak najszybciej, 🙂
      Grecja jest warta tego, żeby o niej marzyć.

      Polubione przez 1 osoba

  13. andrzej pisze:

    Do Kalampaki mozna dojechac koleja z Aten lub Salonik i jezeli uda sie wczesnie wstac mozna zdazyc na nabozenstwo w jednym z klasztorow. U kobiet obowiazkowa spodnica.Tam mozna przekonac sie co znaczy wspolnota wiernych. Nakarmia Was.4 monastyry w 1 dzien piechota, mozliwe.
    Na gore Atos z oczywistych wzgledow (sorry drogie Panie) nie zapraszam.

    Polubione przez 1 osoba

  14. andrzej pisze:

    Prosze sprawdzic w hotelu ktory z monastyrow jest w danym dniu otwarty dla zwiedzajacych. Polecam tez Peloponez.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Bardzo dziękuję za praktyczne rady. Lubię Grecję, chętnie znowu ją odwiedzę 🙂 Na Peloponezie mnie jeszcze nie było. Mam nadzieję, że tylko jeszcze 🙂

      Polubienie

Skomentuj

