Spojrzenie na Grecję z boku

Wakacje się skończyły a ja jeszcze nie bardzo chcę o nich zapomnieć. Dlatego zrodził się pomysł na wpis pół wakacyjny a pół nie. Czyli jeszcze trochę o Grecji.
O tym co najpiękniejsze w architekturze i przyrodzie Grecji już Wam opowiadałam. Dzisiaj chciałabym to podsumować i spojrzeć na Grecję trochę z boku. Ateny prosto_o_finansachKraj to biedny, ale i spokojny, w moim odczuciu. Grecy się nigdzie nie spieszą, żyją jakby w modnym dzisiaj stylu slow. Mają oczywiście swoją sjestę, ale powiem szczerze, ze tym razem nie była ona taka uciążliwa jak przy mojej poprzedniej wizycie u nich, prawie 20 lat temu. Może dlatego, że tym razem miałam zapewnione 3 posiłki o konkretnych godzinach. A że jeden z nich o 13tej, czyli w czasie sjesty, to jakoś im nie przeszkadzało w jego podaniu.
Gdzieś na cudzym blogu spotkałam się z określeniem, że Grecy się nie specjalnie przejmują wyglądem ich domu, hotelu, czy restauracji. U nich jak coś spadło, albo się zepsuło, to nikt nie biegnie jak u nas żeby to podnieść czy naprawić. Kiedyś się zrobi…. Bardzo nie określone kiedyś.

granatowiec prosto_o_finansachU nich faktycznie nie widać tego pośpiechu, gonienia za czymś, stresu, że musi być zrobione już i jeszcze perfekcyjnie. Tego im trochę zazdrościłam, choć nie wiem czy szybko bym się przyzwyczaiła do takich zwyczajów.
Podobali mi się też sprzedawcy, przede wszystkim owoców i warzyw. Codziennie przejeżdżali bardzo powoli naszą ulicą, tak żeby każdy turysta, czy restaurator mógł kupić co potrzebuje.

grecki sprzedawca Prosto o finansach

Może to wpływ słońca, wysokiej temperatury, albo szumu morza? Tego nie wiem.

Zupełnie inny obraz widzimy my Polacy patrząc z naszego kraju. Uważamy, że Grecja to kraj biedny, z wysokimi socjalnymi oczekiwaniami. Nawet niektórzy mogą myśleć, że Grecy to oszuści. Wykorzystali Unie Europejską, żeby od niej wyciągnąć duże pieniądze. I powiem szczerze ciężko potwierdzić bądź zaprzeczyć tym przekonaniom.

Rozmawiając choćby z przewodniczkami wycieczek, na których byłam, które od kilkunastu lat mieszkają w Grecji dało się wyczuć żal. Jakiś taki smutek, może nawet rozgoryczenie. Tak jakby nie mieli wpływu na to co się w ich kraju dzieje. Mieli też żal do Unii Europejskiej o narzucanie im rozwiązań. Chyba nie tak sobie wyobrażali losy swojego kraju.

Udało mi się poukładać myśli, gdy zerknęłam na stronę moja-grecja, gdzie znalazłam podsumowanie przyczyn kryzysu w Grecji.

My Polacy mamy jedną podobną cechę do Greków. Bunt przeciw najeźdźcy, w Grecji to byli przez stulecia Turcy, a Polsce państwa, które dokonały rozbiorów. Efektem tych historycznych działań jest do dzisiaj bunt wobec władzy i ogromna chęć bycia w końcu kimś.

W Grecji kolejne rządy, jak przeczytałam na ww stronie, zamiast kierować się wymyśloną przecież przez Greków demokracją, uprawiały prywatę. A Grekom zamykali buzię dodając im jakieś nowe przywileje, 13 czy 14 pensję na święta. Emerytury od 53 roku, czy też płacąc „pensję” właścicielom obiektów turystycznych po sezonie….

Nei Pori prostoofinasanchDo tego trafił im się oszust w urzędzie statystycznym, który pokazywał takie dane gospodarcze jak wszyscy chcieli zobaczyć. Doprowadziło to niestety do tego, że Grecja przyjęła euro choć zrobić tego nie powinna. Nie było ich na to stać. Są biednym krajem, bez przemysłu, czy zasobów naturalny,. Na ich PKB w większości składają się usługi turystyczne. Naprawienie tak zepsutego państwa zajmie im wiele lat. Grecy są już zmęczeni tymi kłopotami. Gdyby nie ich charakter, dawno by się pewno załamali. Czy są gotowi na reformy a’la Balcerowicz? Nie sądzę.

grecki targ_prostoofinansach

Gdy pierwszy raz usłyszałam, że właściciel naszego pensjonatu specjalnie nie kończy budować budynku, w którym mieszkaliśmy, nie rozumiałam. Ktoś powiedział że chodzi o podatki. I to była zapewne prawda. W Polsce nie można byłoby przyjmować turystów w nieukończonym budynku, tam można. Do tego urząd skarbowy przez to nie pobiera podatku od nieruchomości…. Zaskoczył mnie też sposób naliczania podatków od dochodów obywateli, zmieniony od 2013r, ładnie go ktoś nazwał „szacunkowe domniemanie dochodu”. Urząd może ustalić wysokość podatku na podstawie posiadanego majątku: np. mieszkania czy samochodu. Nie specjalnie zastanawiając się jak to stary majątek i czy dany podatnik faktycznie pracuje, a nie jest bezrobotnym. Tu znajdziecie źródło tej informacji.
Innymi słowy w prawie greckim nie tylko podatkowym panuje niesamowity chaos. Z jednej strony państwo nie ma jasnych przepisów, z drugiej strony Grecy oszukują wszędzie gdzie tylko się da. Do tego problemy z demokracją, korupcja, zadłużenie państwa. Nie mają chyba innego wyjścia jak się… nie przejmować. A z drugiej strony taki charakter nie pomoże im w wyjściu na choć względną prostą i normalne życie. Gdzieś przegapili moment kiedy można było te niekorzystne sytuacje zatrzymać, zbuntować się. Tu się chyba Polacy od Greków sporo różnią. Może warto żebyśmy my docenili to co udało nam się już w naszym kraju uporządkować. Do Grecji nam bardzo daleko i nie mam na myśli tych 1500 kilometrów, które trzeba pokonać żeby się pojawić na ich plaży.

plaza-Resizer-800

I jak teraz spojrzeć na spokojnych, jakby żyjących w wolniejszym tempie obywateli (?) tego kraju. Ja pozostanę chyba na zazdroszczeniu im słońca, plaży i wspaniałych owoców. Ciekawe co pomyśleliby o dzisiejszej Grecji wybitni filozofowie z tego kraju Platon, Sokrates, czy Epikur. A może bogom z Olimpu to co się dzieje w ich królestwie nie daje spokoju….

A Was zachęcam do przypomnienia sobie pięknych miejsc, z którymi kojarzyć niech nam się będzie Grecja, tą z poprzednich moich wpisów:

grecka starożytność

greckie monastyry

i grecka plaża 🙂

Nei Pori plaża prosto_o_finasnach

21 Comments Add yours

  1. Aga pisze:

    Byłam w Grecji raz, na Krecie, wyspie pięknej i tak brudnej i zdewastowanej, że trudno mibyło uwierzyć. Faktycznie, prawie każdy dom jest niedokończony, bo nie trzeba płacić podatków.
    Ekonomia i zachłanność banków i urzędników doprowadziły do kryzysu w Grecji, gdzie jak wszędzie płacą za to zwykli ludzie.
    Bardzo ciekawy tekst, Ula, pokazuje Greków z innej strony. Ich slow podejście do życia i piękne widoki i kultura są nie do zapomnienia.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Masz rację Aga, Grecji i Greków nie da się zapomnieć. Mam nadzieję, że jeszcze za parę lat będzie można ich odwiedzić, a nie zamkną się całkiem na resztę świata.

      Lubię to

  2. annaczereszewska pisze:

    Bardzo przyjemnie mi się czytało twój tekst. I zaciekawiły mnie twoje refleksje. Ja po pobycie w Anglii widzę ile w Polsce jest pośpiechu, frustracji, smutku. Po Twoim artykule chętnie bym się do Grecji wybrała, właśnie z powodu braku tego pośpiechu, bycia slow. Szkoda tylko, że do przepięknej pogody i natury władza, politycy zafundowali im taki chaos..

    Polubione przez 1 osoba

    1. My Polacy mamy jakąś taką dziwną cechę narodową z tym pośpiechem. A właściwie nie wiadomo do czego się tak spieszymy. Dlatego choćby warto czasami spojrzeć na inne narody.

      Lubię to

  3. mytravelblog pisze:

    Bardzo ciekawy tekst. Jeszcze nie miałam okazji odwiedzić Grecji ale już za miesiąc wybieram się do Aten. Na własne oczy przekonam się jak to wygląda 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Zazdroszczę wyjazdu. W Atenach byłam tylko pół dnia ale zrobiły na mnie wielkie wrażenie. Jeśli nie czytałaś mojej relacji zerknij. Może coś Ci się przyda.
      Życzę udanego wyjazdu.

      Lubię to

  4. Ladyaggu pisze:

    Sama chętnie wybrałabym się do Grecji, by zwolnić 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Każdy powód jest dobry, żeby Grecję odwiedzić 🙂

      Lubię to

  5. Fajna plaża! Ja w tym roku wybrałem z kolei Włochy 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Mnie Włochy też kuszą, poza Wenecją nigdzie indziej nie byłam. A to kraje trochę podobne: zabytki, plaża…

      Lubię to

  6. jogosferaj pisze:

    Bardzo lubię Grecję na wakacje, ale mieszkać na stałe chyba bym tam nie chciała… Chociaż słońca zazdroszczę bardzo 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Ach to słońce, plaża i szum morza…. Chętnie bym się przenosiła do Grecji wieczorami, choć na parę chwil…. Mieszkać też bym nie chciała.

      Lubię to

  7. Pod wieloma względami podobni są do włochów i hiszpanów 😉 A samą Grecję bardzo lubię 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Wygląda na to, że słońce ma wpływ na charakter 🙂

      Lubię to

  8. babownia pisze:

    Ula, to dla mnie bardzo smutny tekst. Smutny, bo pokazuje jak bardzo nieuczciwość państwa i polityków może wpłynąć na życie ludzi w nawet najpiękniejszym kraju. Napisałaś o greckim „rozdawnictwie”, a moje lampki w głowie znów zajasniały. Bo ja widze to „polityczne rozdawnictwo” w naszym kraju. A w razie czego kto ucierpi? Ciekawa jest Twoja analiza charakteru greckiej i polskiej nacji. Obie mają dumę z powodu zaszłości historycznych i niewoli. Obyśmy ekonomicznie nie poszli w ślady Grecji, lecz co najwyżej tym „slow” i optymizmem 🙂 Buziaki Ula!

    Polubione przez 1 osoba

    1. Niestety moje skojarzenia były podobne.
      Najbardziej mnie uderzył ten smutek Greków i taki żal, że nie wiele mogą zrobić.
      A trochę „zwolnienia”, wszystkim nam by się przydało.

      Lubię to

  9. Niestety przy prowadzonej ostatnio polityce rozdawiennictwa my też mamy szansę stać się drugą Grecją (-_-)

    Polubione przez 1 osoba

    1. Mam nadzieję, że tej szansy na wykorzystamy 😉

      Lubię to

  10. blogierka pisze:

    Czytałam ostatnio inna recenzje z pobytu w Grecji i zupełnie odmienna od Twojej. Damn, zostaje mi pojechać samej i przekonać się jak naprawdę tam jest 😉

    Polubione przez 1 osoba

    1. Bardzo dobry pomysł. Grecję trzeba odwiedzić. Warte do zobaczenia są i zabytki i przyroda, poznać też trzeba ich mentalność. Mój ostatni urlop na pewno długo będę pamiętać 🙂

      Lubię to

  11. Piękny opis wszystkiego co tworzy właśnie specyfikę Grecjii.. dziękuje 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

